Stress

Undgå langtidssygemelding og søg hjælp

Stress kan ramme alle , også dig. Søg hjælp hvis du mærker stress, også hvis du er i tvivl……

DEFINITION PÅ STRESS

Man kan definere stress som en belastningstilstand, som både kan være psykisk og fysisk. Belastningstilstanden opstår, når ydre eller indre krav overstiger de ressourcer, den enkelte har – eller oplever, at han eller hun har.

Der er tale om to forskellige typer stress, hvor den første er en naturlig kropslig reaktion, for at øge vores evne til at klare kortvarrige pressede situationer. Den anden, langvarig stress er den som kan skade helbredet.

Kortvarig stress

Alle mennesker kan komme i situationer, der giver kortvarig stress.
Denne type stress medfører en række fysiske, psykiske og adfærds mæssige reaktioner, der skærper opmærksomheden og gør dig i stand til at yde dit bedste.

Det kan være situationer, som kræver en ekstraordinær indsats fx:

  • Eksaminer
  • Konflikter
  • Deadlines på arbejdet
  • Situationer der kræver mere end du normalt yder. Det kan være sportpræstationer, holde en tale, skuespilpræstationer, mm.

Når udfordringerne er overstået, er det vigtigt, at din krop får ro igen til at komme sig og genopbygge sine ressourcer, så tilstanden ikke varer ved og udvikler sig til langvarig stress.

Langvarig stress

Langvarig stress opstår, når der er ubalance mellem de udfordringer, du står overfor, og dine muligheder for at håndtere dem.

Årsager til langvarig stress kan være:

  • Alvorlige begivenheder i dit liv
  • Belastninger på arbejdet og/eller i privatlivet over længere tid
  • Manglende fritid og hvile

Ofte skyldes langvarig stress, at man er belastet på flere livsområder samtidig.

Læs om signalerne på stress

Risiko ved langvarig stress

Langvarig stress er en uhensigtsmæssig tilstand og øger risikoen for udvikling eller forværring af sygdom.

Langvarig stress øger bl.a. risikoen for:

  • Hjerte-karsygdomme
  • Depression
  • Angst
  • Nedsat immunforsvar
  • Evnen til at kunne koncentrere sig i længere tid ad gangen.
  • Forværring af kroniske lidelser, fx overfølsomheds sygdomme og type 2-sukkersyge
  • Ulykker

Det første og vigtistessgste skridt, for at komme over stress, er at erkende at man er syg og har brug for hjælp. Ofte går der alt for lang tid før den stressede erkender sin situation, og lader sig sygemelde. Men jo hurtigere behandlingen igangsættes, jo kortere bliver syge perioden.

Hos Beaware behandles stress set ud fra en helheds orienteret betragtning. Samtale og stress coaching er ikke nok. Der er også brug for kropsterapi, meditation, kostvejledning og rådgivning omkring motionsvaner.

Behandlingen er individuel tilpasset udfra, hvor klienten er i forløbet, og hvad der en mest hensigtmæssigt. Forløbet starter med en samtale, for at klarlægge, hvor hårdt klienten er ramt, hvad der sker og hvordan symptomerne føles, og om der er en konkret grund til at stress er opstået. Dette er ikke altid tilfældet. Det kan være et langvarrig forløb op til stress rammer, hvor kæden pludselig hopper af, og systemet bryder sammen. Der har vMassage_586284aære for meget pres på i for lang tid, og en mindre bagatel kan udløse sammenbruddet. Det kan beskrives som om, at der bare ikke er mere energi og plads indeni, til at klare helt almindelige dagligdags ting. I kølvandet på stress, kan der opstå angst og depression. Lær mere herom her!

Beaware behandlingen kan anbefales, da denne behandlingsform både benytter sig af krops- og psykoterapi.

Psykoterapien:

psykoterapiSigtet er at kaste lys over de uhensigtsmæssige mønster og adfærd der har udløst stressen. Og sammen lægge nye strategier for fremtidig adfærd og måder at være på. Dette kan være en relativt kort forløb, men kan også godt være et krævende stykke personligt arbejde der strækker sig over tid, men nødvendigt og ofte med store positiv forandringer som konsekvens.

Kropsterapien:

skal afspænde kroppen muskler og åndedrættet som ofte er helt spændt og låst ved stress. Mange af kroppens funktioner påvirkes under behandlingen. organernes funktion, åndedrættet, lymfesystemet og kropsbevidstheden.

 

meditMindfulness meditationen er et meget kraftfulgt redskab, til at afhjælpe stress, og er noget der kan blive et livslangt bekendskab på den rigtig gode og givende måde. Utallige undersøgelser har dokumenteret at bare 6 ugers daglig praksis, har stor betydning- og målbare positive ændringer i hjernen.

Selv om du er havnet der, hvor livet synes uudholdeligt og uoverskueligt, er der altid håb og tingene kan ændre sig hurtigere end du turde håbe på….

Klientudtalelser

Normalt er jeg ikke en person der bruger terapi eller behandling. Og at jeg skulle går ned med stress kom meget bag på mig, men symptomerne var meget voldsomme og tydelige. En angst jeg aldrig havde prøvet og som skræmte mig fra vid og sans. Jeg hørte om Kim gennem en kollega, der beskrev ham som profesionel og “helt nede på jorden”. Allerede fra første konsultation følte jeg mig i kompetente hænder. Kombinationen af samtale, kropsterapi og mindfulness meditaion var rigtig go, og hjalp mig ret hurtigt over den værste angst. Efter et længere forløb kom jeg helt på benene igen, og kan idag se at jeg er en lidt anden person end tidligere, på den gode måde:-). Jegkan kun give Kim mine varmeste anbefalinger.

 

Claus
Book her

Online booking

Booke tid til stress behandling.

Send en besked

Har du spørgsmål og ønsker at vide mere?

28 89 84 86

Du er meget velkommen til at ringe!

Stress og angst.

Hør min optagelse om stress og angst. Både set udfra min professionelle erfaring som behandler gennem 10 år, men i endnu højere grad ud fra mine dyrt købte personlige erfaringer

Videoer om stress og depression.

Se disse rigtig gode video, der forklare hvad depression er på en klar og tydelig måde. Depression udløses ofte i kølvandet på længere tids stress.

Og ikke Mindst Jim Carry fortælle om hans depression.